top of page
  • Foto van schrijverEmma

Het digi-onderwijs

Sinds een aantal weken ben ik als gevolg van de Coronacrisis, net als vele andere leerkrachten, moeten overstappen op een digitale vorm van onderwijs. In deze blogpost deel ik graag mijn bevindingen hieromtrent, want samen staan we sterker en kunnen we uit deze moeilijke tijden ook vooral erg veel bijleren.


Een methode en manier van werken wordt natuurlijk afgestemd op je doelgroep. Het is dan ook belangrijk te vermelden dat ik momenteel les geef aan 4-jarigen, waarvan ook anderstaligen kinderen. Ik kies er daarom voor te werken met een contractwerkbundel. De kinderen kunnen zelfstandig aan de slag, waardoor ik belasting op ouders tot een minimum probeer te beperken. Daarnaast bied ik ondersteuning en interactieve momenten door het gebruik van webcamlessen. Deze zijn voor mij een grote meerwaarde gezien de jonge leeftijd van mijn doelgroep en de taalondersteuningsmogelijkheden die dit mij biedt.


Hoe ik dit nu precies aanpak, dat lees je hier.


Stap 1: een thema

Net zoals tijdens het uitwerken van mijn gewone planning en lessen, begin ik ook nu vanuit een thema. Ik kies een thema en verzamel hierover informatie, ideeën en materialen. Starten doe ik met een mindmap, die ik stap voor stap concreter uitwerk. Op het einde van deze eerste stap heb ik zo een goed beeld van de woordenschat, vaardigheden en attitudes die ik zal aanbrengen. Deze zijn natuurlijk gekoppeld aan te kennen/kunnen leerplan- en ontwikkelingsdoelstellingen.


Stap 2: contractwerk samenstellen

Op basis van mijn gekozen thema en de woordenschat, vaardigheden en attitudes waarop ik wil inzetten werk ik nu een contractwerkbundel uit. Als je wilt weten wat contractwerk net inhoud en hoe ik het aanpak, neem dan even een kijkje op mijn vorige blogpost 'Doe jij al aan contractwerk?'. Het belangrijkste dat ik wil meegeven: zorg voor een gevarieerde bundel met aanspreekpunten voor elk kind. Includeer verschillende soorten opdrachten, die inspelen op verschillende interessegebieden en leergebieden, en waarmee een kind uit jouw doelgroep (het grootste deel van de tijd) zelfstandig aan de slag kan.


Stap 3: organisatie van de lessen

De online lessen vroegen in het beginstadium heel wat praktische voorbereiding. Ik zet hier even alle punten die ik doornam op een rijtje. Mijn eerste stap hierin was een webcamgesprek met de ouder(s). Dit was een efficiënte manier om te vertellen wat de bedoeling was, hun vragen te beantwoorden, maar ook om ouders inbreng te geven in de inhoud en organisatie van de lessen. Hoe vaak, op welk moment en hoe de les werd ingevuld gebeurde dus in samenspraak met de ouders en wat we samen als nodig en nuttig zagen voor hun kind.


Stap 4: het online lesplatform

Na wat rondvragen en uitproberen werk ik momenteel het liefst met BigBlueButton. Dit platform geeft me naast webcam- en audioverbinding ook de kans bestanden te uploaden en gebruiken. Dit is een meerwaarde als visuele ondersteuning tijdens bijvoorbeeld opdrachten en verhalen, maar geeft mij daarnaast ook de kans interactief aan de slag te gaan. Ik kan mijn bestand delen met de leerling waarna zowel ik als de leerling hierop kunnen aanduiden en tekenen, en dit ook van elkaar kunnen zien.


Stap 5: invulling van de lessen

Zoals ik al schreef wordt de invulling van de lessen bepaald in samenspraak met de ouders en natuurlijk op basis van de noden van het kind. Dit varieert van samen een opdracht uit het contractwerkbundeltje maken, een verhaal voorlezen, een uitbreiding op het contractwerk, een spel,... Voor elke les plan ik 30 minuten in, al rond ik na 20 minuten de activiteit meestal af met een kort gesprekje om zo op een positieve noot te eindigen.


Stap 6: feedback en anticipatie

Het is een nieuwe manier van werken voor alle betrokken partijen. Feedback en aanpassingen doorvoeren zijn dan ook erg normaal en vooral belangrijk om het voor iedereen zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Ik sta in nauw contact met de ouder(s) via email zodat ze hun bevindingen, twijfels of bezorgdheden steeds met mij kunnen delen. Daarnaast kan ik aan de hand van observaties tijdens de lessen ook anticiperen op de noden en wensen van het kind, zo houden we leren leuk voor iedereen.


BELANGRIJK!

Probeer uit en ontdek welke manier van werken jou en de kinderen het beste ligt. Het is een leerproces voor iedereen en zoals je waarschijnlijk zelf tegen je leerlingen zegt "Fouten maken mag, van fouten maken leer je!". Dus gaat er eens iets mis of loopt iets niet zoals je had gehoopt, geen probleem volgende keer beter.








30 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page